Meditatie: wondermiddel of volslagen onzin?

Zie je jezelf al zitten op een roze kussentje temidden van 20 kaarsjes en wierookstokjes, lekker een potje mediteren op de klanken van vage Indiase trancedeuntjes. Nee?

Toch zijn duizenden mensen wereldwijd ‘as we speak’ bezig hun hersenen leeg te maken om zo een hoger bewustzijn te bereiken. Waarom doen al die mensen dat toch? En zijn er eigenlijk wetenschappelijke bewijzen dat het daadwerkelijk iets doet?

Wat is meditatie eigenlijk?

Meditatie is het een spirituele oefening van concentratie en contemplatie. Sorry...wat? Het komt erop neer dat je je lichaam en je hersenen te ontspant. Je ademt bewust, concentreert je niet op de buitenwereld maar op je lichaam. Je gedachten laten de dagelijkse sleur en zorgen los en je bent alleen maar in het hier en nu. Klinkt makkelijk? Dat is het absoluut niet. Het is moeilijk en het kost sommige mensen jaren om daadwerkelijk alleen maar te kunnen ‘zijn’ zonder in gedachten weer af te dwalen naar dat ene feest, die berg huiswerk en wat je morgen gaat eten.

Waarom doen zoveel mensen het?

Sowieso is meditatie al héééél oud! Zover als we terug kunnen gaan in de geschiedenis vinden we bewijs van rituelen waarin sjamanen, yogi’s en andere geestelijken zich terugtrekken om in een soort diepe meditatieve trance te raken. Het zou ze helpen om de antwoorden op moeilijke vraagstukken te vinden en inzicht geven in ‘de zin en het doel van het leven’. Dat is dus niet niks.

De moderne wetenschap heeft jarenlang niks willen weten van de ‘rare hocuspocus van die  baardige hippies’. Het bleek ook heel lastig om te onderzoeken of meditatie daadwerkelijk iets deed. Pas toen 20 jaar geleden een wetenschapper het voor elkaar kreeg een groep boeddhistische monniken over te halen om tijdens het mediteren hun hersengolven te laten meten, werd duidelijk welke effecten meditatie heeft op de hersenen en hun capaciteiten.

Verbluffend

Maar die resultaten waren toen wel behoorlijk indrukwekkend. Wetenschappers waren verbluft te ontdekken dat getrainde yogi’s (meesters in meditatie) daadwerkelijk ‘jongere’ hersenen bleken te hebben, minder last hadden van pijn, minder last hadden van stress en aanzienlijk beter konden leren.

Conclusie: allemaal aan de meditatie

Mediteren is dus daadwerkelijk goed voor je en kan je studieresultaten drastisch verbeteren. Ook voel je je relaxter en heb je minder last van pijn en stress. Helaas zul je wel echt aan de bak moeten om deze resultaten te bereiken. Even een dagje op je kont zitten en ademhalen is niet genoeg; het is een dagelijkse training die, net als sporten, tijd vergt om onder de knie te krijgen en het kan jaren duren voor je echt een pro bent. Aan de andere kant zul je wel vanaf de eerste keer ervaren hoe fijn het is om even een kwartiertje tijd voor jezelf te nemen dus gewoon doen!


Reacties


Er zijn nog geen reacties in deze discussie

Laat een reactie achter

De reactie kan niet leeg zijn
Ondersteunde BBCode: [b]vet[/b], [i]cursief[/i], [u]onderstreept[/u], [url=http://my-link.com]link[/url], [post]123[/post]



Meer weten



Ook interessant


Geen antwoord kunnen vinden?

Neem via een ander kanaal contact met ons op: